نان کامل، خطر ابتلا به بیماری های واگیر را کاهش می دهد

رئیس مرکز بهداشت کرمان در روز جهانی غذا با تأکید بر اهمیت نان به عنوان قوت غالب جامعه، مصرف نان کامل را به عنوان روشی مؤثر برای جلوگیری از کمبود ریزمغذی‌ ها و کاهش خطر بیماری‌ های غیرواگیر معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری طبنا از کرمان؛ دکتر سعدالله رضازاده در رابطه با این روز گفت: غذا سومین نیاز انسان بعد از هوا و آب است. به همین دلیل از طرف سازمان ملل در دنیا ۱۶ اکتبر(مصادف با ۲۵ مهر) به عنوان روز جهانی غذا نامگذاری شده است.

وی با ذکر شعار امسال آن "حق داشتن غذا، برای زندگی بهتر و آینده بهتر" افزود: آحاد بشر حق دارند غذای کافی به مفهوم تنوع ، مقرون به صرفه بودن، در دسترس و ایمن داشته باشد.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کرمان درباره اهمیت این روز اظهار داشت: در کشور ما نیز این روز گرامی داشته می‌ شود و از آنجا که قوت غالب آحاد جامعه در کشور نان می‌ باشد؛ لذا توجه ویژه‌ ای به نان شده است.

دکتر رضازاده همچنین بیان کرد: گسترش برنامه مصرف نان کامل از اولویت‌ های وزارت بهداشت است، زیرا برای مقابله با کمبود ریز مغذی‌ ها و پیشگیری از بیماری‌ های غیرواگیر کمک کننده است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کرمان درباره خصوصیات نام کامل، توضیح داد: نان باید خوش پخت باشد و بو و طعم خوبی داشته باشد و بهتر است؛ که نان سبوس‌ دار باشد.

دکتر سعدالله رضازاده با بیان اینکه اضافه کردن سبوس در هنگام پخت مناسب نیست، تصریح کرد: سبوس از ابتدا باید به آرد اضافه شده و پروسه تخمیر را بگذراند و نانی که فطیر است؛ یعنی خوب تخمیر نشده و دیر هضم و نفاخ است.

وی در رابطه با اهمیت نان در جذب آهن، خاطرنشان ساخت: استفاده از جوش شیرین در تهیه نان موجب باقی ماندن اسید فیتیک در نان می‌ شود، که کاهش دهنده جذب آهن است و در نتیجه باعث کم خونی می‌ شود. ولی در نانی که تهیه آن از خمیر ترش یا خمیر مایع به جای جوش شیرین استفاده شده است اسید فیدیک مهار شده و مانعی در جذب آهن ایجاد نمی‌ کند.

دکتر سعدالله رضازاده- دانشگاه علوم پزشکی کرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha